Do-Raaste_header

DO RAASTE

Raj Khoala | 165 min. | 1969

fri 7 oct | 19:30 | Filmhuis Den Haag
TICKETS

EnglishDutch

The story, based on a novel by Chandrakant Kakodkar , played a major part in scripting its box-office success, based as it was on the trials and tribulations of a lower middle class family, the dutiful eldest step-son Navendu, who is his stepmother's favourite and works tirelessly for the betterment of his family. Navendru experiences that the choices that his siblings make are sometimes egocentric and opposite to the sacrifices he has made.

The story played on the emotions that have dominated the Indian psyche for ages – respect for elders, paramount status of the mother, sanctity of the joint family and supremacy of relations that are stronger than ties of blood. Raj Khosla managed to infuse his rendition with dollops of pathos.

In Do Raaste, Rajesh Khanna was at the zenith of his prowess as an actor, capable of generating unprecedented mass hysteria that became part of folklore as stories of girls writing love letters in blood spread like wildfire.

print credits: Shemaroo Entertainment Ltd., Gautam Chintamani

Do Raaste is gebaseerd op een boek van Chandrakant Kakodkar, over de beproevingen van het leven van een familie uit de lagere middenklasse. De plichtbewuste, oudste stiefzoon Navendu, zijn stiefmoeders favoriet, werkt zich een slag in de rondte voor zijn familie. De egocentrische keuzes van zijn broers en zussen staan soms haaks op zijn opofferingen.

Dit verhaal speelt in op emoties die al tijdenlang de Indiase psyche domineren: respect voor ouders, de vooraanstaande status van de moeder, de onschendbaarheid van de familie en de kracht van relaties die sterker zijn dan bloedbanden. Raj Khosla slaagde erin een sympathieke versie van het verhaal te vertellen.

Ten tijde van Do Raaste was Rajesh Khanna op het hoogtepunt van zijn acteercarrière en zorgden zijn acteerprestaties voor ongekende massahysterie. De verhalen van meisjes die liefdesbrieven met hun eigen bloed schreven, zijn folklore geworden.

print credits: Shemaroo Entertainment Ltd., Gautam Chintamani
 

Director(s)

Raj Khosla (1925), initially entered the film industry with hopes of making it as a playback singer. Struggling to make it as a singer, he joined Guru Dutt instead as an assistant director with Baazi (1951). He continued working under Dutt in Jaal (1952) and Baaz (1953). It was during the making of Aar Paar (1954) that the producer of Jaal, TR Fatehchand, offered Khosla his first film as a director, Milap (1955). Though Raj Khosla attained great success as a filmmaker and made quite a name for himself as a ‘women’s director’, his work never really got the critical acclaim it deserved.

India | 1969 | 165 min. | Hindi | English subtitled  

Credits

Director 
Raj Khosla
Producers
Lekh Khosla, Raj Khosla
Scenario
Chandrakant Kakodkar
Editor
J.F.H. Van der Auwera
Music
Laxmikant-Pyarelal
Sound
Mangesh Desai
Cast
Rajesh Khanna, Mumtaz, Balraj Sahani, Kamini Kaushal, Prem Chopra, Bindu

Related

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *