Kathputli

KATHPUTLI (Puppet)

Rajat Agrawal | 3 min. | 2016

fri 7 oct | 17:15 | Filmhuis Den Haag
TICKETS

fri 7 oct | 17:45 | Filmhuis Den Haag
TICKETS

sat 8 oct | 21:00 | Filmhuis Den Haag
TICKETS

EnglishDutch

While India develops at a rapid rate, its citizens tend to stay rooted to their orthodox mentality. Kathputli portrays the patriarchal facet of India by representing the situation of a woman post her marriage, where the value of her existence eventually stoops down to that of a mere puppet.

It’s the sad truth for most women in India. After marriage they have to adjust their life to that of their husband’s and in-laws’ and they get fully immersed in taking care of the family. They are oppressed in ways that their activities are generally limited to looking after their children and doing household chores. Anything beyond that is out of the question. Their husband defines their remaining life. Marriage, in India, often equals the end of personal freedom for a woman and from that point onwards a woman cannot make her own choices anymore.

Kathputli, literally meaning ‘puppet’, deals with this phenomenon which in itself is masked by the people of India as they tend to believe that they are progressing, while the oppression of women still continues on a very large scale within the country. The cinematic treatment of Kathputli juxtaposes its symbolic nature with this disguised perception of the nation.

Director Rajat Agrawal creatively uses powerful metaphorical implications in his critically appreciated short film. In a mere three minutes Agrawal manages to engage his audience through the innocent art of puppeteering and share with them the bitter truth of most married Indian women. In today’s India it is still men pulling the strings of women, literally. And the time has come for women to cut through them.

India is zich razendsnel aan het ontwikkelen, maar de mentaliteit van haar inwoners ontwikkelt nog niet altijd mee. Kathputli geeft de diepgewortelde patriarchale cultuur in de Indiase samenleving weer, door de situatie van een vrouw na haar huwelijk te verbeelden als het bestaan van een marionet.

Het is om triest van te worden. Na hun huwelijk moeten de meeste vrouwen in India zich aanpassen aan het leven van hun mannen en aangetrouwde familie, en worden volledig opgeslokt door de zorg voor de familie. Ze worden onderdrukt doordat hun activiteiten gelimiteerd zijn tot het huishouden en zorgen voor de kinderen. Daarbuiten is niets mogelijk. Hun man bepaalt hun verdere leven. Het huwelijk betekent in India vaak het einde van de persoonlijke vrijheid van een vrouw, die vanaf dat moment geen eigen beslissingen meer mag nemen.

Kathputli, wat letterlijk 'pop' betekent, legt dit fenomeen onder de loep, dat verborgen wordt doordat de bevolking van India vaak gelooft dat het vooruitgang maakt, terwijl de onderdrukking van vrouwen in het land nog steeds op grote schaal voortduurt. De symboliek van Kathputli valt samen met die perceptie die de waarheid verhult.

Regisseur Rajat Agrawal creativiteit heeft sterke metaforische implicaties in deze korte film die goede kritieken krijgt. In slechts drie minuten grijpt hij je bij de lurven via de onschuldige kunst van het poppenspel, en geeft daarmee de bittere waarheid weer van het leven van het gros van getrouwde vrouwen in India. In het India van nu zijn het nog steeds mannen die aan de touwtjes trekken, letterlijk. En het wordt tijd dat vrouwen die touwtjes door gaan knippen.

Director(s)

Rajat Agrawal (1994) was inspired to direct films from the age of 15 and he followed several short film courses in Mumbai and LA, which helped him to create a technical foundation. In 2014 he was an assistant director for the film Prem Ratan Dhan Payo (2015). Kathputli is his first (short)film.

India | 2016 | 3 min. | Dutch premiere  

Credits

Director 
Rajat Agrawal
Producers
Rajat Agrawal
Scenario
Rajat Agrawal, Dharmendra Kumar Gupta
Camera
Kalpataru Jana
Editor
Rajat Agrawal, Nitin Panchangne, Vikas Tiwari
Music
Virendra Kumar
Sound design
Nasir Khan
Cast
Bhumika Bhosale

Related

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *