film

Ottaal (The Trap)

Ottaal_header

OTTAAL (The Trap)

Jayaraj Rajasekharan Nair | 81 min. | 2015

fri 7 oct | 17:30 | Filmhuis Den Haag
TICKETS

sat 8 oct | 19:30 | Filmhuis Den Haag
TICKETS

EnglishDutch

It is late. The place is dim and dark. The children are sleeping on the floor. Only one child is unable to sleep. Lighting a candle, the young Kuttapayi looks at a piece of paper through his moist eyes as he painfully starts to address his grandfather in the letter he is writing. While the rest of the world is celebrating Christmas, Kuttapayi recollects his earlier life set in the village of Kuttanad. His memories pull us into this refreshing movie that portrays Kuttanad’s stunning landscape lapped up in all its glory. Here we witness the prior events of Kuttapayi’s life.

Ottaal revolves around the relationship between Kuttappayi and his grandfather, Valiyappachayi, who is his soul support. Kuttappayi takes us into the exquisite innocence of childhood; into his world of fishing, rearing ducks and plucking water lillies with his nameless dog and his friend Tinku. Grandfather and grandson hold onto each other, despite one having reached the horizon of his life and the other having just stepped into his journey.

Kuttapayi loves to be with his grandfather and he is generally happy with his lifestyle in the village. But one important thing is lacking. He grows up with a thirst for knowledge and he longs to go to school like his friend Tinku. School education, however, is unfortunately only reserved for children of wealthy families. Ottaal subtly discusses the unfair system with unequal chances for education by showing the difference between book knowledge and practical knowledge. The topics covered in Tinku’s biology class are things the clever and resourceful Kuttapayi regularly encounters in his environment and often Tinku needs Kuttapayi’s help in solving his school projects. Kuttapayi has high hopes about enrolling in a school, but his grandfather’s deteriorating health has a huge impact on his dreams and brings him to the entirely different world of child labour under severe circumstances.

Rajasekharan’s national award winning film is a refreshing adaptation of one of Anton Chekhov’s timeless works, Vanka, an 18th century story that has travelled through time and space to be retold in the present day at a small village in the South of India. Ottaal, winner of the prestigious Crystal Bear as voted by the Children’s Jury at the Berlin Film Festival 2016, shows us the unfortunate fate that Kuttapayi shares with millions of children across the world.

Het is laat en donker. De kinderen slapen op de grond. Maar de jonge Kuttapayi kan niet slapen. Hij steekt een kaars aan en begint met tranen in zijn ogen een brief te schrijven aan zijn opa. Terwijl de rest van de wereld kerst viert, denkt Kuttapayi aan zijn vroegere leven in een dorp in Kuttanad. Zijn herinneringen zuigen ons in deze verfrissende film, waarin het adembenemende Zuid-Indiase landschap van Kuttanad in al haar glorie te zien is, waar wij getuige zijn van het eerdere leven van Kuttapayi.

Ottaal draait om de relatie tussen de jonge Kuttappayi en zijn opa Valiyappachayi, van wie hij afhankelijk is. Kuttappayi neemt ons mee naar zijn fijne, onschuldige wereld: een jeugd van vissen vangen, eenden houden en waterlelies plukken met zijn naamloze hond, én zijn vriendje Tinku. Opa en kleinzoon houden elkaar op de been, ondanks dat één van hen de zon aan de horizon van zijn leven ziet ondergaan, terwijl de ander pas net de eerste stappen op zijn eigen pad bewandelt.

Kuttapayi brengt graag tijd door met zijn opa en is gelukkig met zijn leven in het dorp. Maar er ontbreekt iets. Hij groeit op met een honger naar kennis en verlangt ernaar om net als zijn vriend Tinku naar school te gaan. Onderwijs is helaas echter een luxe voor rijke families. Ottaal stelt het oneerlijke systeem met ongelijke kansen op educatie subtiel ter discussie door het verschil te laten zien tussen theoretische kennis en praktische kennis. De onderwerpen die aan bod komen in Tinku's biologieles zijn dingen die de slimme en vindingrijke Kuttapayi regelmatig tegenkomt in zijn omgeving, en vaak heeft Tinku zijn help nodig bij zijn huiswerk. Kuttapayi hoopt dat hij ook naar school kan, maar de achteruitgang van zijn opa's gezondheid gooit roet in het eten en introduceert hem aan de wereld van kinderarbeid onder zware omstandigheden.

Rajasekharans Ottaal is gebaseerd op Tsjechovs tijdloze korte verhaal Vanka. Dat 18de eeuwse Russissche verhaal is door tijd en ruimte heen getransplanteerd naar een dorp in het hedendaagse Zuiden van India. In India won Ottaal twee National Film Awards en bij de Berlinale, het Internationale Filmfestival van Berlijn, won Ottaal de prestigieuze Kristallen Beer, uitgereikt door de kinderjury, die herkenden dat het ongelukkige lot van  Kuttapayi wereldwijd door miljoenen kinderen gedeeld wordt.

Ottaal,-director

Director(s)

Jayaraj Rajasekharan Nair, often credited as Jayaraj, is an Indian filmmaker who has marked his presence in art house as well as mainstream films. Director of over 35 films, in four languages (Malayalam, Tamil, Telugu, Hindi), Jayaraj and his films has been critically acclaimed and won awards. In 1996, his film Deshadanam bagged the Special Mention at Karlovy Vary International Film Festival. In 2000, Karunam won the Golden Peacock Award at the International Film Festival of India as well as selection in the Berlin International Film Festival. Madrid International Film Festival awarded the Best Film award for Daivanamathil in 2005. His adaptation of Shakespeare’s Othello won him the National award for Best Director in 1997.

India | 2015 | 81 min. | Malayalam | English subtitled | Dutch premiere  

Credits

Director 
Jayaraj Rajasekharan Nair
Producers
K. Mohan (Seven Arts Mohan), Vinod Vijayan
Scenario
Joshy Mangalath
Camera
MJ Radhakrishnan
Editor
B Ajithkumar
Music & Lyrics
Kavalam Narayana Panicker
Sound design
Sinoy Joseph, S Radhakrishnan
Cast
Shine Tom Chacko, Kumarakaom Vasudevan, Master Ashanth K Sha, Thomas J Kannampuzha, Sabitha Jayaraj, Master Hafis Muhammed, Unni Ariyanoor

Related

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *