Tana Bana, still

TANA BANA

Pat Murphy | 77 min. | 2015

fri 7 oct | 17:15 | Filmhuis Den Haag
TICKETS

sat 8 oct | 12:30 | Filmhuis Den Haag
TICKETS

EnglishDutch

Set in Varanasi, an ancient city of India, Tana Bana offers a rare look at the hidden world of Muslim weavers and Hindu traders and how their lives are interwoven through the production of the silk and the beauty it creates. However, as the technology advances, the trade is threatened by computerization and globalization.

As technology develops and a global corporate culture continues to emerge, we risk losing local craftsmanship and the beauty it can create. Such beauty is fully on display here in Pat Murphy’s in-depth look at the craft and business of Indian sari production. Set in the city of Varanasi, this documentary introduces us to the weavers, the traders and the merchants of the traditional gown.

There is some interesting ethnography here; for one, we see Muslim weavers interacting with Hindu traders in an atmosphere of tolerance. The sari is, of course, a wonderful ethnic product, and here we get a look at the garb in all its gorgeous intricacy. On top of this, there are elaborate wedding rituals, a look at the burgeoning feminism in some Varanasi schools, and the ever-present threat to traditional culture that capitalism represents.

Mostly, though, this is a deep-dive into an ancient craft: from dyeing to drying, stretching to weaving, we get an education in the possibilities of creating beauty. There is a range of methods to making the gown, with the finest hand-woven examples taking one month to produce - and when you see one of them you might decide that it’s too beautiful to wear! Rich in colour, steeped in culture, and full of fascinating detail, this is a fashion movie unlike any you’re likely to have seen.

While rich with luscious shots of fabrics, dye and crumbling architecture, [the film] remains rigorous in its focus on the aesthetics and economics of this ancient industry.”—Irish Times

Tana Bana biedt een zeldzame blik in de verborgen wereld van Moslim wevers en Hindu handelaren in Varanasi, een antieke Indiase stad, en hoe hun levens in elkaar verweven zijn via de zijdeproductie en de schoonheid daarvan. De vordering van technologie vormt echter met automatisering en globalisering een bedreiging voor het vak en de handel.

Door de ontwikkeling van technologie en mondiale bedrijfscultuur, riskeren we het verlies van lokaal vakmanschap en de schoonheid die daar uit voort kan komen. Zulke schoonheid staat centraal in Pat Murphy's diepgaande blik op de ambacht en handel van de Indiase sari productie. Deze documentaire introduceert ons aan de wevers, handelaren en verkopers van dit traditionele gewaad in Varanasi (ook bekend als Benares).

Etnografisch zien we hier iets interessants: Een tolerante stemming tussen Moslim wevers en Hindu handelaren. De sari is natuurlijk een prachtig etnisch product, en Tana Bana biedt ons een blik op de  betoverende complexiteit van het kledingstuk, op uitgebreide huwelijksrituelen, het opkomende feminisme in sommige scholen en de altijd aanwezige dreiging van kapitalisme voor de traditionele cultuur.

Bovenal duikt de film diep in de aloude ambacht: we leren over de mogelijkheden van het creëren van schoonheid, van verven tot drogen, rekken en weven. Er zijn allerlei methoden om het gewaad te maken, waarvan de fijnste handgeweven exemplaren in minstens een maand worden geproduceerd. En als je het resultaat dan eindelijk ziet, is het misschien wel te mooi om te dragen! Een modefilm zoals je die waarschijnlijk nog nooit hebt gezien, rijk aan kleur en cultuur en vol fascinerende details.

Director(s)

Pat Murphy began studying art at the Ulster College of Art and Design and was the first European to spend a scholarship year at the Whitney Museum of American Art. She holds an MA in Film and Television from the Royal College of Arts, London. She is currently a lecturer in Film Studies at Queens University Belfast. Her Films include Maeve (1981) Anne Devlin (1984) and Nora (2001) which was selected for the Berlin Film Festival and won the First prize at the Trieste Film Festival for Best Script.

India/Ireland | 2015 | 77 min. | Hindi | English subtitled | Dutch premiere  

Credits

Director 
Pat Murphy
Producers
Rachel Lysaght, Pat Murphy
Camera
Shivani Khattar
Editor
Kyle Haskett
Composer
Dan Negovan
Sound design
Amala Popuri

Related

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *